Juni

Het wordt weer juni, het einde van het schooljaar komt in zicht. Enkele jaren geleden weet ik nog hoe spastisch een juf dit tegen me zei, “Jamaar Sarah?! JUNI begint nu he? Dus dat kan er echt niet meer ook nog bij!!!” Wanhopig keek ze me toen aan nadat ik langs mijn neus weg een voorstel bij haar dropte. En ik begreep haar niet. Mijn kindjes zaten net op school en ik vond het allemaal leuk en gezellig.
En eh… What’s wrong with juni?! Meestal is het mooi weer en bijna vakantie. Lekker toch?

Nu ben ik enkele jaren verder en heb notabene maar twee kinderen op die basisschool, ik begrijp nu de paniekblik van die ene juf met terugwerkende kracht. Sterker nog. Ik denk dat ik hem ook heb ontwikkeld.

Juni is de laatste maand dat er lesgegeven wordt op school. Het is ook de laatste maand dat er voetbalwedstrijden zijn en dat er trainingen worden gegeven. Het is de laatste maand voordat juf A weg gaat. En het is voor het laatst dat klasgenoot B er nog bij is. De avondvierdaagse is ook in deze maand en gelukkig is mijn jongste zoon geboren in deze zonnige tijd.Oja, en meestal komt de schoolfotograaf langs, dan moet iedereen er netjes uitzien.

Bijna dagelijks pak ik de gezinskalender er nu bij omdat ik het allemaal niet kan onthouden. Een kaartje voor die en een cadeautje voor die ander. Een barbeque voor Zoon 1 en een bijeenkomst voor Zoon 2. De picknick op het schoolplein en nog een paar cadeautjes voor die fantastiche mensen die zich het afgelopen jaar allemaal hebben ingezet voor mijn kinderen. Wat geld mee voor daar en ook niet vergeten bij te dragen aan dat kamp.

Als ik paniekerig mijn beklag doe bij mijn buurvrouw over het feit dat het morgen 31 mei is, en daarna JUNI, zegt ze blij “Wij vieren een groot feest, de eerste week van juli! Kom ook”
Nog een feest? juli? juni? mijn hersens draaien overuren. Ik weet het even niet meer.

Maar nu zit ik,  met de kalender voor mijn neus, het feest genoteerd op een lege dag na een bomvolle maand, en krijg ik toch een blij gevoel.
Ik weet nu al hoe ik over 10 jaar in juni alleen in mijn tuin zal zitten. Dan geniet ik van de stille warme lange avonden en de fluitende vogels en ik denk  aan de tijd dat mijn kinderen 10 en 12 waren en ik midden in het leven stond. Dat drukke volle leven dat kinderen met zich mee brengen. En dan zal ik stiekem een traan wegpinken van de heimwee naar die ene maand in die drukke tijden, vrees ik…

2 gedachtes over “Juni

Geef een reactie

