Slechte eigenschap

Wat zijn je slechte eigenschappen?Deze vraag plopte zomaar op tijdens een ontbijt op een dinsdagochtend.

“Ik schreeuw soms iets te snel” mompelt mijn man vanuit te keuken terwijl hij zijn cruesli klaarmaakt. Zoon 1 en ik kijken elkaar aan. Wat een zelfinzicht! Dat verrast ons.
“Ok, ik maak me te snel druk over dingen en ik stress heel soms iets teveel” zeg ik eerlijk en neem een hap van mijn boterham.
“En Tobias? Die luistert nooit” zegt Zoon 1 over zijn broertje.
Tobias kauwt onverstoorbaar op zijn boterham en leest een Donald Duck.
“Zie je wel” vervolgt Zoon 1 tevreden.
“Wat?” zegt Tobias. We lachen allemaal. Behalve Tobias. Want die weet niet waar we het over hebben.

Als ik het ontbijtgesprek later aan mijn zus vertel, lacht ze. “En Zoon 1 dan? Wat zijn zíjn slechte eigenschappen?” Eh…daar hebben we het nou uiteindelijk nét niet over gehad, want daar heeft ie mooi overheen gekletst vanmorgen. Hij kan altijd zeer goed de aandacht van zichzelf afleiden als ik hem aanspreek op iets dat hij verkeerd doet.

Als ik Zoon 1 er later mee confronteer,  knikt hij tevreden.
“Klopt mam, daar hadden we het vanmorgen niet over. Maar ik heb ook helemaal geen slechte eigenschappen trouwens.” Hij lacht lief naar me en rent de trap op.
En weer komt ie er onderuit. Best een slechte eigenschap eigenlijk…

Geef een reactie

